2019-05-23: Om hänsyn till grannar

Nu börjar snart semestern och husen avfolkas. För er som är hemma ha gärna lite extra uppmärksamhet på vilka som rör sig på våra gårdar och i trapphusen. Fråga gärna vem de ska besöka eller vilket ärende de har. Var även noga då ni passerar genom våra ytterportar att dörren stängs ordentligt.

Visa hänsyn till era grannar

Här hos oss, precis som i andra områden, är det vedertaget att man inte får utföra störande verksamhet före kl 07.00 och efter kl. 21.00 på vardagar och inte före kl.10.00 och efter kl 17.00 på lördagar och helgdagar. Störa kan man exempelvis göra genom att ha hög volym från TV, radio eller musikanläggning eller instrument, högröstade samtal, användning av tvättmaskin/torktumlare, borrmaskin o.dyl.

Ska du ha fest vill vi att du informerar dina grannar genom att prata med dem eller sätta upp lappar i entrén och hissen.

Avslutningsvis vill styrelsen önska all medlemmar en lång och skön sommar.

Hälsningar styrelsen via Inger Bark Zetterstedt

2019-03-15: Piano, brandsläckare, hemsida och städdag

Städdag
Vårens städdag är bokad till lördagen den 4 maj kl.10:00. De som inte kan vara med meddelar Inger och kommer sedan får någon arbetsuppgift i efterhand. Mer info kommer.

 

Pianot i föreningslokalen

Är någon intresserad av att ta över vårt piano som står i föreningslokalen. Hör av er till Inger. Om ingen vill ha pianot så kommer vi forsla bort det vid vårstädningen lördagen den 4 maj.

 

Föreningens hemsida

Nu har vi blåst nytt liv i vår hemsida, brftullporten.se.  Där ska man kunna hitta svar på sånt som man undrar över, från hur föreningen uppstod (brftullporten.se/historik) till vad som gäller vid ombyggnation (brftullporten.se/ombyggnation). Hör gärna av dig till Sten-Erik Bergner (se.bergner@bergner.se) om sådant som du tycker saknas eller andra förslag. Inte minst skulle Sten-Erik uppskatta fler (och gärna bättre) foton till sidorna under “Om Tullporten”. 

Brandsläckare
Som en säkerhetsåtgärd finns nu brandsläckare nu placerade i våra städförråd i bottenvåningen på samtliga hus. För ytterligare säkerhet ber vi er låta städförråden vara olåsta.

 

Hälsningar styrelsen vis Inger Bark Zetterstedt

Detta och alla tidigare medlemsutskick hittar du under “Nyheter" på brftullporten.se 

 

2019-02-15: Termostater i trapphusen

De nya termostater, som vi har installerat i våra lägenheter och i allmänna utrymmen har gett minskade värmekostnader för föreningen. Vi har nu nått punkten då vi sparat in alla pengar vi spenderat på termostater och det är mycket glädjande. För ett par dagar sedan noterade vi att värmeförbrukningen började gå upp igen. Efter rundvandring i husen upptäckte vi att värmen höjts till max i alla trapphusen utom i Döbelnsgatans gårdshus. Vi ber därför den eller de personer som rört termostaterna på elementen i trapphusen att låta dem vara. Det är meningen att det ska vara svalt i trapphusen. Det kommer ändå att vara varmt i våra lägenheter.

 

Hälsningar styrelsen genom Inger Bark Zetterstedt

 

2019-02-08: Felanmälan och Fixit! tjänsten

Felanmälan

Om något går sönder eller inte fungerar i fastigheten kontakta Storholmen Direkt som sköter vår tekniska fastighetsförvaltning. På Storholmens hemsida kan du som bostadsrättsinnehavare själv göra felanmälan. Gå in på https://www.storholmendirekt.se/  eller ring 0771-786 746 dagtid kl.06:00-21:00. Efter kl. 21:00-06:00 jour 08-18 70 00.

 

Fixit – tjänst som erbjuder enklare reparationer i hemmet

Storholmen Direkt erbjuder även boende i BRF Tullporten möjlighet att anlita fixit som kan hjälpa till med mindre jobb såsom att sätta upp tavlor, gardinstänger och andra enklare reparationer i hemmet. Du betalar själv, direkt efter slutfört arbete, kostnaden för tjänsten. Endast kortbetalning godtas. Denna tjänst kan du få rutavdrag för och Fixit hjälper dig med avdraget.

 

Hälsningar styrelsen genom Inger Bark Zetterstedt

 

2019-01-28: Okulär besiktning av eldstäder

Nyckelpersoner i samband med brandskyddskontroll av eldstäder och rökkanaler.

 

Tulegatan 31B, Margareta Sauer gårdshus 3tr nyckelmottagare.

Arbetet utföres måndag den 28/1-19. Kl.9.00-14.30.

 

Tulegatan 31A, Sten-Erik Bergner gathus 2tr nyckelmottagare.

Arbetet utföres tisdag 29/1, onsdag 30/1 och torsdag 31/1 (alltså 3 dagar)

Kl.9.00-14.30.

 

Döbelnsg  42B, Lillian Jacobsson gårdshus 2tr nyckelmottagare.

Arbetet utföres Måndag den 4/2 - 19. Kl. 9.00-14.30.

 

Döbelnsg 42A, Bosse Olsson gathus 1tr nyckelmottagare.

Arbetet utföres tisdag 5/2,  onsdag  6/2 och torsdag 7/2   (alltså 3 dagar)

Kl. 9.00-14.30.

 

1. Kan du inte vara hemma den aktuella dagen när brandskyddskontroll av eldstäder och rökkanaler
    utföres

2. Lämna nyckeln till nyckelansvarig i ditt hus.

3. Meddelande om dag och tid har lämnats i varje enskild brevlåda.

 

Tulegatan 31A gathus         nyckelansvarig Sten-Erik Bergner. 2 tr 

Tulegatan 31B gårdshus      nyckelansvarig Margareta Sauer    3tr

Döbelnsgatan 42A gathus    nyckelansvarig Bo Olsson            1tr

Döbelnsgatan 42B gårdshus nyckelansvarig Lillian Jacobsson  1tr

 

Brandskyddskontrollen spänner över 8 dagar

 

Hälsningar styrelsen genom Inger Bark Zetterstedt

 

2018-12-14: Felaktiga avier

VIKTIGT !

Några har fått felaktiga avier där hela avgiften sänkts med 20%. Det är inte korrekt utan det är värmetillägget som ska sänkas med 20%, vilket vi informerade om i vårt förra utskick. Tyvärr har Riksbyggens faktureringsavdelning gjort fel. 

 De som fått felaktiga avier kommer att få nya skickade.

 Hälsningar styrelsen genom Inger Bark Zetterstedt

2018-12-06: Granar, avgiftssänkning, m.m.

På lördag 8 december kl. 10.00 ska granarna sättas upp på gårdarna. Vi önskar så mycket hjälp vi kan. Ju fler vi blir desto snabbare går det.

 Vi har den senaste tiden haft flera personer som sovit i våra trapphus. Detta har varit svårt att förhindra p g a att vi inte vet hur de kommer in. Det vi har gjort är att låta lamporna i trapphusen vara på dygnet runt för att göra det mindre attraktivt att sova hos oss. Tyvärr fungerade inte detta i Döbelnsgatans gårdshus vilket gjorde att nattgästen/nattgästerna sov där. Vi kommer att förstärka dörrarna så att det blir svårare att bryta upp dem och undersöka möjligheten att ”stänga av” koden nattetid.  Det vi som medlemmar kan göra är att se till att ingen smiter in när vi själva passerar våra dörrar samt se till att dörrarna stängs efter oss.

Efter nyår kommer vi att få nya tekniska fastighetsförvaltare. Vi byter från Riksbyggen till Storholmen p g a att vi anser att Storholmen kommer ge oss en bättre service. Riksbyggen kommer fortsätta sköta den ekonomiska förvaltningen. Kostnaden kommer vara den samma. Mer info om detta kommer sättas upp i trapphuset av Storholmen.

 Till sist vill styrelsen meddela att våra besparingsansträngningar och uthyrningar har förbättrat föreningens ekonomi och från och med januari 2019 sänker vi bränsletillägget med 20%. Detta innebär ca 200 kr per månad per lägenhet i avgift.

Hälsningar Styrelsen genom Inger Bark Zetterstedt

2018-08-15: Uthyrning av lokaler och trädbeskärning

Hej

Hoppas alla haft en skön sommar – och förhoppningsvis är den ännu inte slut.

 

Här kommer lite information från styrelsen om uthyrning av våra gemensamma lokaler. Som vi tillsammans diskuterat på våra informationsmöten, har styrelsen arbetat vidare med att hitta lämplig hyresgäst och sedan 1 augusti hyr en kvinna föreningens kök. Hon arbetar med barn och reklamfilm och använder lokalen som kontor och lager. Vi får 47 500 kr i hyra per år. 

Vår gamla hyresgäst har fått en hyreshöjning till 66 500 kr per år, från 47 000 kr. 

Vi jobbar på att få en hyresgäst till vår samlingslokal. Vi har några intressenter. Mer information runt uthyrningarna kommer under hösten.

 

Vi har fått några frågor om trädbeskärningen på Tulegatans gård. En välrenommerad trädvårdsfirma gjorde bedömningen att tidigare beskärning gjorts på ett sådant sätt att denna tämligen radikala åtgärd var den som ger trädet de bästa förutsättningarna för framtiden. Även om det kanske ser kalt ut denna sommar kommer vi att ha ett fint träd nästa år och i många år framöver.

 

Hälsningar Styrelsen genom Inger Bark Zetterstedt

 

2017-09-07: Gårdsgrupp, städdag, m.m.

Hej alla medlemmar

Här kommer lite info från styrelsen;

Städdag

Lördag 28 oktober kl.10:00 städar vi våra gårdar. Återkom gärna med förslag på arbetsuppgifter som ni anser bör prioriteras i tillägg till det som vi brukar göra. Stor container för ”osorterat” kommer beställas men denna ska i första hand användas för vårt gemensamma skräp och i mån av plats – det privata.

OBS märk upp cyklar och andra personliga tillhörigheter som finns i våra gemensamma utrymmen så att dessa inte slängs på städdagen! Mer info kommer.

 

Råttor

Senaste insatsen mot råttor gjordes 20 augusti. Har någon observerat någon råtta efter detta datum? Om så är fallet återkom med NÄR och VAR.

 

Gårdsgrupp

Våra gårdar är i stort behov av lite omsorg och skötsel. Finns några intresserade medlemmar? Kontakta Elisabeth Seevers så kan vi sätta ihop en Gårdsgrupp. Utan enskildas insatser kanske gårdarna måste ”förenklas” så att de i framtiden inte fordrar så mycket skötsel.

Elisabeth nås på;  elisabethseevers@gmail.com eller 070-995 03 77.

 

Sopor

Glöm inte att upplysa era gäster, hemtjänst mm VAR vi slänger våra sopor. I somras hittades soppåsar på gården och som alla vet är det bara råttorna som gläds åt det. Låt oss hjälpas åt att hålla fint i våra hus och på våra gårdar.

 

Nästa styrelsemöte är planerad till måndag 2 oktober kl.19:00.

 

Trevlig höst önskar styrelsen

Genom Inger Bark

2017-08-17: Skadedjursbekämpning

Info till alla medlemmar i BRF Tullporten

Hoppas alla haft en bra sommar. 

Som ni känner till har vi haft problem med råttor på våra gårdar. Vår Anders Gustafsson har varit i kontakt med Anticimex som i sommras placerat fällor på gårdarna. I måndags 14 augusti ställdes ytterligare fler fällor ut, så nu hoppas vi på resultat. 

Med vänliga hälsningar

Styrelsen genom Inger Bark

2016-10-07: Städdag, vattenläcka, m.m.

 

Städdag - PÅMINNELSE

Lördag 22 oktober städar vi på våra gårdar. Vi samlas som vanligt kl.10:00 på respektive gård. De som inte kan vara med meddelar styrelsen. Arbetslistor kommer att finnas uppsatta där man väljer vilken typ av uppgift man kommer utföra.

Vattenläckor

Ytterligare en vattenläcka i kök har upptäckts. De senaste vattenläckorna har uppstått i gamla rör - inte i nyinstallerade vid t e x en köks- eller badrumsrenovering. Vi ber därför alla hålla koll på era rör under diskbänk mm. Glöm inte heller stänga av vatten till diskmaskiner och tvätt- maskiner med ballofix eller blandaren innan ni åker på semester.

Brandvarnare

  Nu när hösten kommer och det är trevligt att tända levande ljus så glöm inte att kontrollera era
  brandvarnare. Byt batteri med jämna mellanrum.  

Frågor till styrelsen

Styrelsemöten hålls första måndagen i månaden kl. 19.00 i föreningslokalen. Om någon av våramedlemmar har frågor eller vill ta upp något på mötet, går det bra att kontakta oss innan via mejl ellerdyka upp strax innan kl. 19. Nästa styrelsemöte är planerad till måndag 7 november kl.19.00. 

Trevlig helg önskar styrelsen genom Inger Bark

     

 

 

 

 

 

Info från styrelsen - takarbeten m.m.

Hej allesammans, här kommer lite info från styrelsen.

Takarbeten

Takarbeten har påbörjats och beräknas ta 4 – 5 veckor. Plåttaken ska högtyckstvättas och sedan målas om. Det kommer bullras och smuts och färgflagor kommer hamna på gårdar/gata och balkonger. Skydda era balkonger genom att plocka bort det ni ej vill få nedsmutsat. Har ni frågor eller synpunkter kan ni kontakta arbetsledaren Kristoffer på kristoffer@dmtak.com. Medlemmarna i föreningen kommer kontinuerligt få information via mejl om pågående takarbeten.

Andrahandsuthyrning

Inför sommaren och för allas trevnad måste påpekas att föreningen är väldigt restriktiv med andrahandsuthyrning. All andrahandsuthyrning kräver tillstånd från styrelsen. Andrahandsuthyrning beviljas endast för längre perioder (t.ex. studier på annan ort eller liknande).

Brandvarnare

Tänk på att kolla era brandvarnare. Byt batteri med jämna mellanrum. Styrelsen kommer köpa in 4 stycken brandsläckare som kommer monteras i varje huskropp. 

Frågor till styrelsen

Styrelsemöten hålls första måndageni månaden kl. 19.00 i föreningslokalen. Om någon av våra medlemmar har frågor eller vill ta upp något på mötet, går det bra att kontakta oss innan via telefon/mail eller dyka upp strax innan kl. 19. Styrelsemöte 6 juni utgår p g a röd dag och nästa styrelsemöte är planerad till 5 september kl.19.00. 

Glad sommar önskar
Inger Bark

Årsstämma och övrig status

Här följer kort info om vad som pågår i vår förening.

Årsstämma
Datum för årsstämman är kl. 18.30 den 16e maj i Tulegatans källare. Obs! Denna tid har ändras från föregående mailutskick (som felaktigt var 19.00). Årsredovisning skall ha delats ut till allas brevlådor.

Trädgårdsmöbler
Det har under en tid funnits önskemål om att byta ut våra trädgårdsmöbler. Vi siktar på att göra detta till hösten. 

Nya medlemmar
Vi välkomnar Karin Papp och Ulf Nygren (Tulegatans gathus) samt Fredrik Lundahl och Emma Jonasson (Tulegatans gathus) som flyttar in i juli. 

Diverse
Trapphusen måste tömmas på grejer. Ofta är det saker som står i trapphusen vilket är jättefarligt vid en eventuell brand.

Målning av våra kära tak är på gång och kommer förhoppningsvis att utföras innan eller strax efter sommaren. 

Vi har nu åtgärdat den högra torktumlaren som krånglat ett tag och vi ska även byta ut rören bakom för att ytterligare minimera risken för att den stänger av sig under körning.

 

Väl mött på årsstämman!

Rengöring av våra trapphus

Vi har beställt en lite mer avancerad maskinrengöring av våra trapphus för att få bort den ingrodda smutsen. Denna rengöring kommer att göras i första veckan i maj. Vi vill påminna alla medlemmar om att pga. brandsäkerhet får inga saker stå ute i trapphusen. Detta blir nu speciellt viktigt då rengöringen inte kan utföras om det står saker ivägen. Vi kan förslagsvis gemensamt under städdagen se till så att våra trapphus är fria från grejer.

Info från styrelsen: städdag och årsstämma

Hej alla medlemmar!
 
Nedan följer lite information från styrelsen.
 
Städdag:
Årets vårstädning sker den 16e april kl. 10.00. Vi möts på våra gårdar som vanligt, städar och umgås, och efteråt umgås vi lite mer med kaffe och bullar. Det kommer som vanligt att sitta lappar på respektive gård någon vecka innan så man kan boka upp sig på saker att göra. Sedan hjälps vi åt tills allt är klart.
 
Det kommer även finnas en stor container utanför Döbelnsgatans ingång där man kan slänga grovskräp (dock ej elektronik!). Denna är fri att använda för att slänga egna grejer i efter kl. 14.00, när städdagen är avklarad. Vi kommer även på städdagen att reparera vår lekstuga, alla som vill hjälpa till är välkomna!
 
Årsstämma:
Årets stämma är den 16e maj kl. 19.00 i föreningslokalen (i Tulegatans källare).
 
Övrigt:
Vi vill påminna våra medlemmar om att allas balkonglådor ska sitta på insidan av balkongen pga trivsel och säkerhet.

Info från styrelsen: sopor, snö och granslängning m.m

Hej alla! Här kommer lite info från styrelsen.

Det har stått en del sopor i våra trapphus och gårdar på sistone. Detta är inte så trevligt så vi uppskattar om alla kunde slänga sina sopor där de skall slängas.

Sopnedkasten finns i gårdshusen. Tänk på att knyta ihop din soppåse ordentligt och lägg inte återvinningsmaterial i soprummet.

Tidningsåtervinning sker i gröna kärl placerade på såväl Döbelnsgatans som Tulegatans gård. Kärlen ska enbart användas för tidningar, alltså inte sopor, kartong, förpackningar eller kuvert.  

Ett flertal återvinningsstationer för återvinning av förpackningar finns i närområdet. Närmaste återvinning finns på Luntmakargatan/Rehnsgatan.

Med tanke på nuvarande snöläge så uppskattar vi om man skottar / strör lite sand på gårdarna om det är mycket snö eller halt (och ingen annan redan gjort detta). Sand finns i stora lådan på gården på Döbelnsgatan.

När det kommer till föreningens ekonomi, så kan vi summera 2015 som ett gott ekonomiskt år och där vi ligger på budget.

Vi kommer imorgon (16e januari) att slänga våra granar. Om man vill hjälpa till så är man väldigt välkommen, vi samlas kl. 10.00 på respektive gård.
 

Med vänlig hälsning,

Styrelsen genom Victor Eliasson